Viimeisiä sekunteja viedään. Lätty liukuu omille. Peppu kohoaa penkistä. Backhand, forehand, pum-pum-pum – ja laatta häkkiin, kuten Tami sanoisi. Sitten nousee katto. Poika saunoo, tyttö saunoo, kaikki saunoo. Hetkittäin vakavoidutaan, käydään vasemman aivolohkon puolella ja kehutaan pakkien peluuttamista, viisikkopeliä ja järkeviä hankintoja hyökkäyspäähän. Sitten torille, töttöröö!

Menestyvät brandit pääsevät sydämen lähettyville. Eivät ehkä ihan sinne missä vaikkapa oma lätkäväri majailee, mutta sinnepäin. Luonnollisesti edellytyksenä on hyvä tai mieluummin erinomainen tuote. Pakkipelin pitää toimia brandilläkin. Rationaalisuus ei kuitenkaan riitä rakkauteen. Parhaimmat brandit ovat kautta aikain ymmärtäneet emotionaalisuuden voiman. Älykäs markkinoija rakentaa yleisölleen tiedonomaisen tunteen tuotteen ylivoimaisuudesta ja upottaa omaleimaisuudellaan substituutit samankaltaisuuden suohon. Osallistuva ja vaikuttunut kohderyhmä uskoo, ostaa, suosittelee ja ostaa uudestaan. Ylivoimaisilla brandeillä ja tuotteilla ei kaikki segmentit enää ole kohderyhmiä tai asiakkaita, ne ovat faneja. Logoja on tatuoitu.

Yritys voi toimia siten, että yleisölle annetaan eväät ja syyt rakentaa vahvempi tunneside brandiä ja tuotetta kohtaan. Se vaatii paljon – mutta siellä myös kestävä ja kannattava kasvu asuu. Markkinoinnista, ei vain markkinointiviestinnästä, tulee ylimmän johdon asia. Markkinointijohtajaa kuunnellaan herkästi. Yksi penkki johtoryhmässä jätetään tyhjäksi, jotta siihen voi aika ajoin istua kuvitteellinen kuluttaja. Kanava yleisöstä korkeimpaan päätöksenteon portaaseen tulee olla aukoton. Keskustelua käydään sopivasti molempien aivopuoliskojen kanssa.

Lopulta on tehtävä tietä taikapölylle. Kun paketti on kasassa ja tuotteen ainutlaatuisuus pinnassa, on briljantin ajattelun vuoro. Se on ainoa tie aitoon brandirakkauteen. Aukoton strateginen perusta, poikkeuksellinen luova idea, johdonmukainen pitkäntähtäimen tarina ja jatkuva vuoropuhelu – sopivasti oikean puolen aivolohkon reseptoreita ronkkien. Siinä resepti suurempaan uskollisuuteen. Värihän ei helposti vaihdu.

Alihankinta 2015 -messujen teemana on myynti ja markkinointi sekä uudet materiaalit ja menetelmät. Markkinoinnin tärkeyttä korostavan teemapuheen messujen avajaisissa tiistaina 15.9. pitää hasan & partnersin hallituksen puheenjohtaja Ami Hasan.

www.hasanpartners.fi

Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Facebook0Email this to someone