Digimurros, neljäs teollinen vallankumous tai älykkäiden järjestelmien aikakausi – pelätyllä lapsella on monta lempinimeä. Mollivoittoiselle tai huolipainotteiselle lähestymistavalle on lopulta kuitenkin aika heikosti perusteluita. Ihmiskunta pystyy tämän murroksen tuottamilla välineillä vähentämään rajusti kolmen D:n työtä (Dull, Dirty ja Dangerous) ja siirtämään työn painopistettä sinne, missä ihminen on koneita parempi ja soveliaampi. Vapautuvilla pääoma- ja osaamisresursseilla voimme luoda sellaista uutta, josta emme vielä tiedä paljoakaan. Samoin digitaalikauden välineistö mahdollistaa ihmiskunnan suurten haasteiden ja ongelmien ratkaisemisen, ruoan riittävyydestä ilmaston aktiivimuokkaukseen. Uusi alkanut aikakausi näyttää ahdistavalta vain, jos sitä katsoo menneen ajan logiikalla. Päällekkäiset systeemiset muutokset kutsuvat meitä rakentamaan seuraavan kauden pelisääntöjä kaikilla markkinoilla. Jos et ole rakentamassa uusia sääntöjä, joudut tyytymään muiden sääntöihin, jotka todennäköisesti ovat sinulle epäedullisia. Digitalisaatioavausten piikkipaikka on korkean koulutustason kansakuntien käsissä. Suomessa on maailman koulutetuin kansa. Olisi häkellyttävää, jos meillä olisi koulutettuna kansana huono tilanne suhteessa käsillä olevaan digimurrokseen.

Tuotannon erikoistuminen on pitkällä. Yksinkertaistenkin tuotteiden tuotantoketjusta saattaa löytyä 500 erikoistunutta toimijaa. Jumbojet ja vastaavan kokoiset lentokoneet koostuvat yli 6 miljoonasta komponentista. Meillä on tapana puhua alihankkijaketjuista ja alihankinnasta, mutta jääkö erikoistuminen pohjimmiltaan valitun sanoituksen jalkoihin? Onko asetelma jotenkin harkitsemattomasti alisteinen? Älykkäiden järjestelmien aikakaudella on luontevaa etsiä kumppanuuksia ja erikoistujia mistä tahansa maailman kolkasta. Transparenssi ja etäisyyksien merkityksen hupeneminen on kannustanut meitä katsomaan niin kauas kuin lähellekin. Silti harvoin kuulee projekteista, joissa ostaja pyrkisi mahdollistamaan arvaamattomat toimijat, yllättävän kilpailuedun tai kokonaan uudet arvon tuottamisen tavat. Harvinaista taitaa olla myös aito yhteistuottaminen tai tuotekehittäminen. Teollinen muotoilu kulkee For People – With People – By People -polkua ja jotain samankaltaista on tapahtumassa myös alihankintasuhteissa. Digitalisaatio, robotisaatio ja automatisaatio yhdessä mahdollistavat paljon sellaista, mitä ihmiskunta ei ole vielä kyennyt kuvittelemaan. Siksi olisi uskaliasta jatkaa alihankintasuhdetta yksioikoisilla toimeksiannoilla, kun syvempään ja laajalle luotaavaan yhteistyöhönkin on mahdollisuus. Monesti kaipailemme Suomeen lisää myynti- ja markkinointiosaamista. Olisiko nyt aika etsiä fiksumman ostamisen malleja?

Erikoistumisen vaade ei ole kuitenkaan ikuinen. Me kuljemme omaisvaraistaloudesta erikoistuvan tuotannon kautta kohti täyttä itseohjautuvuutta, markkinaa, jota asiakas – ihminen  – suvereenisti ohjaa. Tekoäly tulee helpottamaan ohjautuvuutta ja järjestelmäpohjaisia valintoja asteittain, kunnes saavutamme pisteen, jossa järjestelmä tuotantoulottuvuuksineen hoitaa automatisoidusti kaiken sen, mihin erikoistunutta osaamista on tarvittu. Silloin yhteiskuntia kiinnostaa suuresti, kuka järjestelmiä hallitsee. Ja syystäkin, sillä me voimme olla pitkälle vietyjen järjestelmien haltijoita tai niiden syntyä edesauttaneita alihankkijoita. Hyvinvointitasomme riippuu näistä valinnoista ainakin jossain määrin. Ylipäätään digimurroksen avainsana on valitseminen, sillä ajautuminen ja vanhan toistaminen eivät johda myönteiseen kehitykseen. Valintoja saamme tehdä kaikilla elämän alueilla. Äänestyskoppidemokratia ei nyt riitä.

Digimurros avaa mitä todennäköisimmin 30 vuoden kultakauden, jolloin ihmiskunta ottaa merkittäviä ja maailmaa muuttavia kehitysaskeleita. Pöytä on katettu, on aika lähteä nauttimaan sen antimista.

Tulevaisuustutkija Ilkka Halava toimii Alihankinta 2016 -messujen teemapuhujana. Hän nostaa esille messujen tämän vuoden pääteemoja digitalisaatiota ja johtamista tulevaisuuden näkökulmasta. Tervetuloa messujen avajaisiin tiistaina 27.9. klo 10, Tampereen Messu- ja Urheilukeskus. www.alihankinta.f

Ilkka Halava
tulevaisuustutkija
Prime Frontier Oy

Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn8Share on Facebook62Email this to someone